Projekt “Szkoła Przyszłości” realizowany w Szkole Podstawowej im. Marty z Budnych Łosiowej w Niemcach
W myśl sentencji - „Cechą życia jest pęd ku przyszłości”, powstał projekt “Szkoła Przyszłości”, który ma rozwijać zainteresowania uczniów. Realizowany jest od stycznia 2024 roku w Szkole Podstawowej im. Marty z Budnych Łosiowej w Niemcach w partnerstwie z fundacją “Bialskie Horyzonty”w ramach Priorytetu X Lepsza edukacja; Działania 10.3 Kształcenie ogólne Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Jest on finansowany z funduszy europejskich w kwocie 170 656,62 zł i dotyczy edukacji nieformalnej.
Projekt “Szkoła przyszłości” składa się z 13. modułów. Są to zajęcia dodatkowe o następującej tematyce:
Projekt pt. „Bliżej Europy, bliżej świata…”, którego głównym celem jest poszerzenie wiedzy kulturowej o krajach anglo- i niemieckojęzycznych, kształtowanie umiejętności komunikacyjnych oraz nabycie podstaw języka niemieckiego i hiszpańskiego. W trakcie realizacji programu nauczyciele korzystają z dostępnych, jak i zakupionych w ramach projektu materiałów dydaktycznych oraz multimediów. Głównymi osiągnięciami uczniów, oprócz rozwoju kompetencji językowej, będzie wzbogacenie wiedzy o kulturze krajów anglo- i niemieckojęzycznych, a także rozwinięcie postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu. Dodatkowo finalnie uczestnicy projektu wystąpią w przedstawieniu w języku obcym.
Zajęcia teatralne odbywają się według harmonogramu. Zamierzone cele to zdobywanie nowych i pogłębianie posiadanych wiadomości na temat teatru, kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w formie recytacji-poezji-prozy, uwrażliwianie na sztukę i kształtowanie wrażliwej, twórczej osobowości przez zabawę, taniec, śpiew, rysunek, ruch, recytację, mimikę, dramatyzację, pobudzanie rozwoju dzieci, ich naturalnej aktywności przez zabawy i gry dramatyczne, wyrównywanie dysproporcji rozwojowych, udział w życiu kulturalnym szkoły. Zajęcia odbywają się w pogodnej i zgodnej atmosferze. Na spotkaniach teatralnych wykorzystywane są różne formy i metody pracy, najczęściej jednak stawia się na pracę w grupach, która aktywizuje uczestników do działania, pobudza do myślenia i zachęca do zdobywania nowych informacji. Tematyka zajęć jest różnorodna, omawiana jest historia powstania teatru oraz jego poszczególne etapy, ciekawostki o teatrze, ale odtwarzane są także inscenizacje i scenki tematyczne. Wykorzystywane są rozmaite techniki plastyczne, a także technologia multimedialna. Jak się okazało, atrakcyjne dla uczestników projektu są zabawy językowe i głosowe, tzw. „połamańce językowe” i „gimnastyka buzi i języka”.
Koło szachowe rozpoczęło swoje zajęcia tuż po feriach. Jego cele to zwiększenie umiejętności matematycznych uczniów, szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego oraz rozwiązywania problemów, a także kształtowanie ważnych cech osobowości jak: odpowiedzialność, koncentracja, intuicja, przestrzeganie zasady fair play. Osiągnięcie wyznaczonych celów jest uwarunkowane stosowaniem odpowiednich metod i form pracy. Korzystanie z metod aktywnych pozwala uczniom zdobywać własne doświadczenia.
Projekt sportowy “Montex to historia-stwórzmy nową”. Głównym jego cele to: jest opanowanie umiejętności techniczno taktycznej z zakresu piłki ręcznej oraz propagowanie wśród uczniów naszej szkoły tej dyscypliny sportowej . Zadaniem projektu jest współdziałanie w zespole, opanowanie podstawowych umiejętności technicznych oraz podstawowych wiadomości z zakresu przepisów gry oraz historię piłki ręcznej w Polsce. Uczestnicy brali udział także jako kibice w rozgrywkach ekstraklasy kobiet MKS Montex Lublin, czyli meczu na poziomie ogólnopolskim. Zawodniczki to wzór do naśladowania dla uczestników projektu.
Projekt „Trzymaj formę ponad normę” - zajęcia z piłki siatkowej zaczął się w pierwszym tygodniu ferii zimowych. Obecnie zajęcia prowadzone są raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Uczniowie mogą pogłębić wiedzę na temat piłki siatkowej oraz doskonalić umiejętności siatkarskie. Cele zamierzone to: rozwijanie wszystkich cech motoryki: siły, szybkości, zręczności, wytrzymałości, rozwijanie pozytywnych uczuć moralnych takich jak: ambicja, koleżeństwo, postawa „fair play”podczas rywalizacji sportowej, wszechstronne oddziaływanie na ustrój, przyczyniające się do korygowania istniejących u dzieci deficytów, wyrabianie nawyków higieniczno-zdrowotnych niezbędnych w życiu codziennym. Cele już osiągnięte to zdecydowanie postawa koleżeństwa na zajęciach i rozwijająca się ambicja. Uczniowie poprzez gry i zabawy poznają oraz doskonalą umiejętności siatkarskie.
Projekt „Składaj z nami origami” skierowany jest do uczniów z klas 2c, 3a i 3c. Założenia programowe: przyswojenie podstawowych informacji z zakresu „ORIGAMI”, tworzenie według wzoru, wskazówek nauczyciela i własnych pomysłów różnych form orgiami przestrzennego i płaskiego, umożliwienie rozwoju talentów i zdolności, dostosowanie tematów pracy do zainteresowań dzieci, rozbudzanie chęci uczestnictwa w zajęciach dodatkowych motywujących do ciekawego spędzania czasu wolnego. Do tej pory uczestnicy zapoznali się ze sztukami składania papieru origami. Na każdych zajęciach usprawniają swoją pamięć wzrokową i wyobraźnię przestrzenną, rozwijają sprawność manualną, ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową, wdrażają się do staranności i dokładności w wykonywaniu podjętej pracy. Dzieci wykonały formy przestrzenne: “Choinka”; “Pingwin”; “Bukiet kwiatów” na 8 marca (lilia, tulipany); “Motyle”; “Papugi”; “Liski”; “Kurki i kurczaki wielkanocne”.
Klub Przyrodników „Zioła ze szkolnego ogrodu”. Podejmowana tematyka to: zdrowy styl życia, znaczenie ziół, warzyw i owoców w diecie pokarmowej. Uczestnicy wykonywali plakaty promujących właściwości zdrowotne i kulinarne warzyw i owoców z uwzględnieniem ziół w diecie pokarmowej. Kolejne zagadnienie dotyczyło obserwacji pod mikroskopem oraz wyszukiwania obserwowanych elementów. Uczniowie samodzielne wykonywali preparatów. Wraz z nadejściem wiosny podjęto temat pielęgnacji roślin, sadzenia, przesadzania oraz sposobów ukorzeniania roślin doniczkowych. Na zajęciach uczniowie wykonali “Las w szkle”.
“Proste szycie na maszynie”-projekt rozpoczął się 25 stycznia. Uczestnicy uczą się obsługi maszyny do szycia oraz wykonują proste projekty np.: fartuszek, poszewka na poduszkę, poduszeczka do igieł. Do końca projektu każdy uczestnik będzie potrafił samodzielnie korzystać z maszyny do szycia, szyć z wykroju oraz bez- proste projekty. Na ten moment uczestnicy potrafią uruchomić i poprawnie wykonać ścieg prosty oraz zygzakowaty, szyją prosto pod kątem oraz na okrągło. Doskonalą panowanie nad maszyną do szycia oraz usamodzielniają się w jej obsłudze.
Zajęcia mają część teoretyczną oraz praktyczną. Uczestnicy korzystają z wzorników, filmów instruktażowych, materiałów do ćwiczeń praktycznych. Zajęcia rozpoczynają się od przygotowania maszyn do szycia, następnie część teoretyczna lub zadania z instrukcją, potem ćwiczenia praktyczne.
Zajęcia językowe „Nie taki ten angielski straszny…”- projekt rozpoczął się w dniu 14 luty 2024. Cele to: zapoznanie uczestników z budową testu ósmoklasisty- część język angielski, rozwijanie podstawowych umiejętności językowych (słuchanie, pisanie krótkich wypowiedzi, czytanie i tłumaczenie na język polski ) oraz powtarzanie podstawowych zagadnień gramatycznych. Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu i są podzielone na cykle 5 lekcyjne: 1 lekcja- słuchanie, 2 lekcja- czytanie + tłumaczenie, 3 lekcja- elementy gramatyki i lekcje 4,5-pisanie.
Zajęcia z robotyki z wykorzystaniem klocków Lego Education. Projekt ma na celu rozwijanie u dzieci umiejętności pracy zespołowej i współpracy, logicznego myślenia, przygotowania do samodzielnej nauki w przyszłości, rozwijania pasji i chęci zwiększania wiedzy oraz zdolności wizualno – przestrzennych. Zajęcia odbywaja się raz w tygodniu. Na początku dzieci budują roboty z gotowych instrukcji, pokazujących krok po kroku jakie klocki należy wziąć i jak je ze sobą połączyć. W kolejnych etapach nauki uczestnicy otrzymają jedynie pomoce, z których będą mogli korzystać (zdjęcia i wskazówki konstrukcyjne). Po zbudowaniu robotów, uczniowie będą je programować w specjalnie przygotowanym programie.
Nauka tańców tradycyjnych. W trakcie tych zajęć uczniowie poznają tradycyjne tańce polskie oraz nauczą się je wykonywać.
Bezpieczni w sieci - cyberprzemoc w szkole- zajęcia uświadomią uczniom, co to jest cyberprzemoc, jakie są jej konsekwencje oraz jak powinna się zachować ofiara cyberprzemocy i gdzie powinna szukać pomocy. Uczestnicy poznają zasady bezpieczeństwa w sieci.
„Oszczędzamy energię” - zajęcia dot. zielonej transformacji - w przystępny sposób przybliży młodym ludziom zagadnienia związane z szeroko rozumianym zrównoważonym rozwojem oraz uwrażliwi dzieci na fakt, że wszyscy mamy wpływ na to, co się dzieje wokół nas, bo to od nas w dużej mierze zależy jak będzie wyglądało nasze jutro.
Powyższa propozycja zajęć dodatkowych ma przede wszystkim zachęcić uczniów do odkrywania i rozwijania pasji oraz zainteresowań. “Szkoła przyszłości” ma im pomóc zaplanować swoją przyszłość.