Referat/Jednostka prowadząca
Inspektor Ochrony Danych, pokój 410 – III piętro, telefon 81 460 34 69
Wymagane dokumenty
Pełnomocnictwo do głosowania sporządzone do wyborów do Sejmu i Senatu dotyczy z mocy prawa również referendum wyznaczonego na 15 października 2023 r. Wydawane jest tylko JEDNO pełnomocnictwo i na jego podstawie pełnomocnik może głosować w wyborach do Sejmu i Senatu oraz w referendum. Nie ma możliwości zastrzeżenia w pełnomocnictwie, że dotyczy tylko wyborów lub tylko referendum.
Jeśli jesteś osobą, która najpóźniej w dniu wyborów kończy 60 lat albo osobą posiadającą orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności możesz udzielić pełnomocnictwa do głosowania w swoim imieniu.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania udzielającego pełnomocnictwo, a także mąż zaufania zgłaszany przez komitet oraz kandydaci w wyborach.
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć maksymalnie od dwóch osób jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Akt pełnomocnictwa sporządza się na wniosek wyborcy wniesiony najpóźniej 6 października 2023 r.
Wniosek składa się na formularzu, określonym w przepisach.
Do wniosku dołącza się:
pisemną zgodę na dedykowanym formularzu osoby mającej być pełnomocnikiem;
w przypadku osób niepełnosprawnych: kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
kopię dokumentu potwierdzającego pozostawanie wyborcy z osobą, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania, w stosunku przysposobienia/ opieki/kurateli (załącza się wyłącznie w przypadku, gdy taki stosunek istnieje).
Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa lub jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku - w innym miejscu na terenie gminy Niemce.
Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków wyborca jest wzywany, w terminie 3 dni od doręczenia wezwania, do usunięcia wad wniosku. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały usunięte w terminie następuje odmowa sporządzenia aktu, która jest sporządzana na piśmie i doręczona wraz z uzasadnieniem wyborcy.
Wyborca ma prawo cofnięcia pełnomocnictwa do głosowania poprzez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia wójtowi gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku:
Miejsce złożenia dokumentów
Opłaty
Pełnomocnictwo do głosowania jest bezpłatne.
Termin i sposób załatwienia
W przypadku, kiedy wniosek spełnia warunki upoważniony pracownik Urzędu uzgadnia z wyborcą lub osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa. W razie braku uzgodnienia terminu termin wyznacza upoważniony pracownik Urzędu.
Podstawa prawna
Tryb odwoławczy
Brak
Druki
1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania
2. Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa
Obowiązek informacyjny
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wójt Gminy Niemce z siedzibą ul. Lubelska 121, 21-025 Niemce, tel. 81 756 15 21; adres skrytki EPUAP: /f0et0np91c/SkrytkaESP; e-mail: info@niemce.pl
2. We wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem tych danych można skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych drogą elektroniczną: iod@niemce.pl lub pisemnie na adres Administratora.
3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy oraz ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym w związku z realizacją obowiązku prawnego ciążącego na administratorze art. 6 ust. 1 lit. c) RODO oraz art. 9 ust. 2 lit. g) RODO. Numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej będzie przetwarzany na podstawie Pani/Pana zgody zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) RODO.
4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa: urzędnik wyborczy, właściwa obwodowa komisja wyborcza, oraz podmioty świadczące usługi doręczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (ePUAP), podmioty świadczące usługi prawne, operator pocztowy.
5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a następnie – do celów archiwizacyjnych przez okres wynikający z Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki. W przypadku przetwarzania na podstawie zgody dane będą przechowywane do chwili ustania celu, w jakim została zebrana lub do wycofania zgody.
6. Podane przez Panią/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do decyzji opartej na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, ani nie zostaną przekazane do państwa trzeciego (poza obszar Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Lichtensteinu) lub organizacji międzynarodowej.
7. Ma Pani/Pan prawo:
a) do dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii,
b) do sprostowania (poprawiania) swoich danych, jeśli są błędne lub nieaktualne,
c) do żądania ograniczenia lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, w przypadkach przewidzianych przez prawo;
d) do usunięcia danych osobowych, w przypadkach przewidzianych przez prawo,
e) do przenoszenia danych osobowych, w przypadkach przewidzianych przez prawo,
f) w każdym momencie wycofać zgodę bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody;
g) wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO.
8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem ustawowym, a niepodanie ich uniemożliwi wykonanie wskazanych w pkt 3 czynności. Podanie numeru telefonu oraz adresu poczty elektronicznej jest dobrowolne i ma na celu ułatwienie lub przyspieszenie kontaktu z wnioskodawcą/pełnomocnikiem.